onsdag 4 maj 2011

Dags att checka av var vi står

Nu börjar ju debuten för Lk2 närma sig! I måndags tränade vi för Jenny Wibäck och bestämde oss för att kolla av om momenten är "tillräckligt" pålitliga (enligt mina höga krav).

Fritt följ - Har jobbat extremt mycket med detta moment. Nu fick vi bekräftat att det gett resultat. Ett stort problem har varit att jag själv inte kunnat gå ordentligt! Gick riktigt bra med kommendering och svängarna börjar bli riktigt snygga. Bara fortsätta nöta och nöta

Läggande - Har vi inte kört på ett bra tag nu. Bad Jenny låta oss gå minst 15 m innan kommendering, ville kolla så Fred inte tjuvar. Funkade jätte bra och ett snyggt läggande.

Inkallning med ställande - Definitivt inte ett färdigt moment och egentligen ingenting jag ville visa Jenny nu ;-). Jag har brottats med om jag ska använda handtecken eller kommando, och sedan vilket kommando ska jag i så fall ha? Jag har dessutom jobbat med för korta avstånd vilket naturligtvis bara gör det svårare för Fred när jag helt plötsligt ökar avståndet. Så vi provade oss fram och testade lite olika alternativ och till slut blev det förvånansvärt bra ställande. Så det är bara att jobba vidare.

Rutan - Det här är Freds favoritmoment. Men oj vad dåligt jag tränat! Jag har bara kört med band eller annan markering så nu när vi körde med enbart koner så visste han inte riktigt vart han skulle ta vägen. Och hör och häpna, min lille Fred gav ifrån sig ett skall på väg ut i ren frustration! Jag är dock inte särskilt orolig för just detta momentet ändå, får bara lära honom förstå att det inte alltid är markerat. För övrigt så funkar det nu på 25 m, fin fart och en fin förväntan på kommandot "Stå".

Apport - Vår absolut största akilleshäl som vi kommer att få lägga ner mycket tid på. Farten ut och gripandet är fint men vi har kämpat länge och med olika varianter för att få till bra fart in, hela vägen in i utgångsposition. Dessutom kom jag på att jag har överhuvudtaget inte alls övat på att han ska sitta kvar när jag slänger apporten så det blir hårdträning på det.

Hopp - Har jobbat mycket med att få "ut" honom med en förväntan på "Sitt" (samma fina förväntan som på "Stå"). Mitt all träning så har jag slarvat bort targeten för "Stå" och vid några tillfällen använt targeten för "Sitt" när jag tränat rutan vilket gjorde att vi tappade hans fina stadga i "Stå" under en tid. Därför har jag bestämt mig för att inte lägga en massa tid på att han ska ut flera meter, det är ju inget moment som återkommer i de andra klasserna ändå. Momentet är ändå helt ok idag.

Fjärren - Jätte snyggt.


Så, känner jag mig tillräckligt trygg för att våga starta tvåan inom det närmaste? Jag har ju haft som mål att på träning ha så nära 10-mässiga moment som möjligt, för att det ska finnas marginal att ta av om det inträffar något på tävling, och det har vi ju inte så..... Igår fick jag hjälp med en liten tävlingsträning med Sandra och Flow där vi baklängeskedjade de fyra sista momenten och det gick...... Återkommer om det ;-)

4 kommentarer:

  1. Ska bli spännade att se er på lördag :)

    SvaraRadera
  2. Ja det ska bli jätte kul Hanna! Hoppas på en "rörig" platsliggning ;-) och sedan ska vi kedja några moment!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken härlig blogg med många nya tankar för mig som är på väg in i lydnadsvärlden.
    //Johanna http://lillamossa.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Vad kul att du hittar något du gillar! Jag är också grön i tävlingsvärlden, så då är vi två ;-).

    SvaraRadera