söndag 27 mars 2011

Strukturerad träning inför tävling?

Efter gårdagens härliga tävlingsresultat så vill jag titta tillbaka på hur jag lagt upp träningen den senaste veckan, om det kan vara en anledning till att det gick så bra igår. Eftersom vi inte tränat på Lk1-momenten den sista tiden så började vi med att stämma av dem. 

Philippa och jag träffades i Falkenberg på tisdagen och då gick vi igenom varje moment från början till slut, dvs linförighet - hopp och Philippa kommenderade. Belönade med godis (läs mat) i en skål "utanför plan" efter varje moment. Alla moment kändes toppen med ett undantag, läggande under gång. Visserligen ingen katastrof men han la sig alldeles för söligt. Jag har dessutom upplevt att ingångarna på plan inte alls varit bra så därför försökte jag fokusera speciellt på det vid varje moment och det kändes bättre och bättre. Vi gjorde en platsliggning med alla våra två hundar där jag belönade i skål hos mig vilket funkade super bra. Som avslutning tog vi rutan från 10 m (en av Freds favoriter och därmed en form av belöning också ;-)) och det var ett klockrent ställande på "Stå".

Onsdag blev det fokus på läggande under gång. Kriteriet var naturligtvis ett "pangligg" och belöning med kamp. När det blev ett för långsamt läggande så bröt jag en stund vilket resulterade i att samtliga efterföljande lägganden var jätte fina, precis som jag vill ha dem. Naturligtvis tränade vi annat också men de momenten ligger utanför ettan så det går jag inte in på nu.

Torsdag träffades Sandra och jag i Varberg. Jag hade grubblat hit och dit hur jag skulle göra den här gången vad gäller baklängeskedjning. Sedan december 2010 har jag baklängeskedjat inkallning, ställande, apport och hopp vid tre tillfällen. Jag kände att de sitter så väl hos Fred, dvs när vi kommer till inkallningen så är det helt uppenbart att han har en jätte förväntan på ställandet för att sedan få apportera och till slut hoppet för DÅ kommer jackpot belöningen. Så jag bestämde mig för att baklängeskedja linförighet, läggande och inkallning. Sandra kommenderade och som vanligt externbelöning utanför plan. Jag la även stort fokus på ingångarna på plan även denna dag. Resultatet blev fantastiskt bra! Och läggandet var ett riktigt pang! Bestämde mig också för att göra ett tävlingsmässigt hopp med externbelöning bara som en "påminnelse" om att vi alltid avslutar med ett hopp. Kom också på att vi aldrig övat tandvisning på bord (eftersom han är så pass liten så kanske domaren vill använda bord) så det gjorde vi utan några problem. 

Fredag bar det av till Orust. Vi skulle passa på att besöka våra vänner och övernatta hos dom fredag till söndag. Innan vi åkte hem till våra vänner så åkte vi ut till Orust Bk. Jag ville "sondera terrängen" och förbereda mig lite inför lördagen. Jag planerade var jag skulle rasta Fred, var vi skulle förbereda oss inför platsliggningen och var jag skulle placera externbelöningen. Ridhuset var låst så vi kunde inte se oss omkring där som jag hoppats, men det hade inte så stor betydelse. Sedan gick jag en runda med Fred runt området så han både fick nosa av sig och leka med matte. "Imorgon ska vi åka tillbaka hit och ha en jätte härlig  träningsdag" sa jag till Fred (inte för att han förstod något men det kändes bra).

2 kommentarer:

  1. Än en gång, synd att jag inte visste att ni skulle dit. Hade varit så kul att se er!

    G R A T T I S!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Jag hade tänkt komma upp och kolla er men eftersom jag knappt sovit en blund på hela natten så orkade jag bara inte masa mig upp. Så jag missade ju er fantastiska seger!

    SvaraRadera